​Forligspartierne på arbejdsmiljøområdet barsler i disse dage med muligheden for en national aftale om arbejdsmiljøet. På flere områder ser det lige nu ud til at nogle af enderne kan nå sammen. Senest har Socialdemokratiet fremlagt deres bud, som bl.a. indeholder flere midler til Arbejdstilsynet.

”Der sker positive takter for tiden, for eksempel Socialdemokratiets udspil, men der er brug for en aftale om arbejdsmiljøindsatsen med bred opbakning i Folketinget, så vi kan få stoppet de sidste årtiers slingrekurs i arbejdsmiljøindsatsen. Vi har brug for en stabil kurs for mindst de næste 10 år, så lønmodtagerne ikke skal frygte for deres helbred ved at tage på arbejde,” siger Peter Poulsen, forbundssekretær og ansvarlig for arbejdsmiljø i Dansk Metal.

Ministeren har bebudet, at finansieringen af en eventuel aftale skal forhandles på plads efter et valg. Det advarer Dansk Metal imod:

”Vi har kun dårlige erfaringer med at adskille arbejdsmiljøaftaler fra deres finansiering. Det er på tide at arbejdsmiljøindsatsen bliver behandlet lige så seriøst som alle andre politikområder. Der skal nødvendigvis følge penge med til en ny arbejdsmiljøaftale, som reelt løfter arbejdsmiljøet. Det har hovedorganisationerne peget på, og nu gør socialdemokraterne det også.”

Dansk Metal peger på, at det er oplagt at bruge arbejdsmiljøafgiften til at finansiere indsatsen, hvilket var det oprindelige formål med afgiften. Dansk Metal mener dog også, at pengene skal findes nu, så vi undgår at Arbejdstilsynet skal ud i en yderligere fyringsrunde.

”Vi skal være opmærksomme på at en række midlertidige bevillinger til Arbejdstilsynet løber ud, og det hul på omkring 70 mio. kr. skal selvfølgelig også lukkes, samtidig med at rammebevillingen hæves med yderligere 100 mio. kr. årligt,” fortæller Peter Poulsen videre.

Samtidig slår Dansk Metal fast, at der er et helt reelt behov for at sørge for, at de mindre virksomheder får hjælp til deres arbejdsmiljø gennem en national rådgivnings ordning. Det er der enighed om mellem hovedorganisationerne, og den anbefaling har socialdemokraterne taget til sig. Pointen er, at de mindre produktionsvirksomheder ikke har tilstrækkelige viden om arbejdsmiljø til at få styr på det.

”Hver dag sker der desværre ulykker rundt omkring på danske arbejdspladser. Når vores medlemmer og resten af de danske lønmodtagere tager på arbejde, skal de naturligvis ikke frygte for liv, førlighed og lange sygemeldinger, og det håber jeg at en bred politisk aftale kan hjælpe på,” slutter Peter Poulsen, forbundssekretær og ansvarlig for arbejdsmiljø i Dansk Metal.