5 gode råd til dig, der er ved at få pip af hjemmearbejdet

Sidder du også i joggingbukserne og savner at komme ud ad døren? Du er langt fra den eneste. Men der er hjælp at hente.

​Hjemmearbejdspladsen har for de fleste varet mange måneder. Dagene kan virke lange, og det kan både påvirke din motivation og kreativitet. Heldigvis er der hjælp at hente, hvis du er ved at få nok af hjemmearbejdet. Her kommer 5 gode råd til at komme igennem dagen:

1. Er du groet fast? Kom ud og gå

Du har ingen transport til og fra job, eller møder som du skal bevæge dig hen til. Det er ikke mange skridt, du får gået fra arbejdspladsen og ud til køkkenet.
Det er skidt for dig og for din hjerne, som har brug for ilt. Gå derfor en tur, før du stempler ind på job og igen, når du stempler ud. Det er ikke bare godt for dit bevægeapparat, men det markerer også din arbejdstid på samme måde, som når du møder ind på job og går hjem fra job. Det kan hjælpe hjernen med at skelne mellem, hvornår det er tid til at arbejde og tid til at holde fri.

2. Skift joggingtøjet ud for en dag

Er joggingtøjet groet fast på dig? Du er ikke alene. Det kan virke nytteløst at tage pænt tøj på, hvis man alligevel sidder alene på hjemmekontoret. Men der kan være gode grunde til at tage det pæne tøj på, selvom du bare sidder derhjemme. En amerikansk forsker har fundet ud af, at vores tøj påvirker vores psykologiske sindstilstand og koncentrationsevne. Hop ud af joggingbukserne for en dag og tag det pæne sæt tøj på. Hvis det ikke har nogen effekt, kan du altid tage joggingbukserne på igen.

3. Sluk for kameraet på zoom

Er du også drænet af energi efter at have stirret på en skærm hele dagen? Det er mange, så fænomenet har fået et navn: Zoom-træthed.
På en normal arbejdsdag får du pause fra skærmen, når du går til møder. På hjemmearbejdspladsen foregår alle møder på skærmen. Det er hårdt, fordi det virker til, at alle ser på dig, du sidder passivt og stirrer ind i skærmen, og du kan også se dig selv hele tiden.
Det kan løses ved at slukke din video fra tid til anden, have computeren på lidt længere afstand, eller ved at stå op til møder en gang i mellem.

4. Tal med din chef

Føles arbejdsbunken enorm og uoverskuelig? Har du et eller flere børn hjemme ved siden af arbejdet? Mangler du sparring til opgaver?
Vi er alle blevet revet væk fra vores daglige rutiner, og vi mangler sparring og dialog med både leder og kollegaer om vores arbejdsopgaver. Det kan påvirke vores selvtillid og faglighed, når vi sidder alene på hjemmekontoret med alle vores arbejdsopgaver. Tag derfor en snak med din chef om opgaver, hvor du mangler sparring, eller som er svære at løse. Find sammen en eller flere løsninger for, hvordan du får løst udfordringerne bedst muligt.

5. Ræk ud efter dine kollegaer

Savner du at sludre med en god kollega? Sæt tid af hver uge til at sludre over telefonen eller på Teams/Zoom med en rigtig god kollega. På den måde kan I både tale om løst og fast, men du kan også få sparring til opgaver, som du normalt ville få, når I alligevel stod og sludrede over kaffemaskinen på kontoret.