Chris MacDonald: 3 gode råd – Sådan hacker du din hjerne til at vælge cyklen over sofaen

Foretrækker du sofaen frem for cyklen, så er du ikke alene, men du kan hacke din hjerne med tre råd fra Chris MacDonald. Få dem her.

Mennesket er ikke skabt til at bevæge sig, medmindre det er nødvendigt eller sjovt. Nødvendigt på en sådan måde, at en løve jager dig, og du dør, hvis du ikke bevæger dig. Det er derfor forståeligt, hvis motion ikke står øverst på din liste over nødvendige ting i hverdagen. I dag skal vi nemlig ikke løbe fra sultne løver eller skaffe vores mad i naturen. Vi kan nøjes med at åbne køleskabet uden en eneste fare på vejen. Det fortæller Chris MacDonald, der er uddannet i human fysiologi, mangeårig foredragsholder, forfatter og blandt andet kendt fra talrige tv-programmer såsom U-turn og By på Skrump, og tilføjer, at vi faktisk er designet til at spare på energien, så snart vi har muligheden for det: 

– Hvis vi kigger på vores forfædre, så var de i bevægelse rigtig meget af dagen, fordi det var nødvendigt eller sjovt. Fx nødvendigt ved at være på jagt efter mad eller ved at undgå at blive jagtet som føde, og fx sjovt via lege og socialt samvær. De bevægede sig, helt naturligt, rigtig meget i løbet af en dag. De havde også et instinkt om at spare energien, så snart de kunne, men det var nærmest umuligt for dem at være inaktive længere tid ad gangen, siger Chris McDonald. 

Det, der tidligere har tjent mennesket godt til at holde os i live og spare på dyrebar energi, er i den moderne verden blevet noget af en ulempe. På en måde kan man sige, at udviklingen har sat den dovenskab skakmat, der ellers i mange tusinde år har været forskellen på, hvem der overlevede, og hvem der ikke gjorde. I dag er det nærmest et handicap.

– I dag har vi stadig et instinkt, som siger, vi skal hvile os, så snart vi kan. Det er en del af vores gener, og også det der gør, at vi hellere vil ligge på sofaen end at bevæge os. Det er et virkelig stærkt instinkt, og der er ikke noget i vores moderne hverdag, som driver os væk fra det, fordi vi oftest arbejder stillesiddende, otte timer om dagen, kan tage bilen på arbejde og gå til køleskabet for at finde mad, forklarer Chris MacDonald.
 

Du undgår heller ikke dine rudekuverter

Chris MacDonald, der har skabt en karriere på at få folk op af stolen, er selv offer for sine gener. Ligesom alle andre. Det er ikke altid, at smilet er lige stort, når han snører løbeskoene. Motion er heller ikke noget, som falder Chris MacDonald let, selvom de fleste forventer, at han glædeligt løber en tur hver dag. Chris MacDonalds tilgang til motion er derimod, at det er en nødvendighed ligesom så mange andre ting i livet.

Han oplever ofte, at folk har dårlig samvittighed over, at de ikke får rørt sig. Han opfordrer til at se på daglig motion som en rudekuvert, men hvor inkasso først banker på døren, når det er alt, alt for sent.

– Jeg synes dæleme ikke, at motion er sjovt, og det er heller ikke realistisk, at det skal være det. Jeg har en aftale med mig selv om, at motion er en nødvendighed ligesom så meget andet her i livet. Det kan lyde let at sige, men vi gør dagligt ting, som vi ikke altid har lyst til, men som er nødvendige. Fx er der dage, hvor jeg heller ikke gider mit arbejde eller mine børn for den sags skyld, men der er ret store konsekvenser med det samme, hvis jeg dropper at møde op på job eller ikke tager mig af mine børn. Problemet med motion er, at der ikke er kontant afregning, hvis vi ikke gør det. Der kan gå 30-35 år, før vi mærker konsekvensen af ikke at dyrke motion. Derfor kan det være svært at komme i gang.

Her peger Chris MacDonald tre ting ud, som kan hjælpe en til at komme i gang med at røre sig og fx at komme ud på en cykeltur: 

  1. Find ud af, hvordan du definerer motion som en nødvendighed. Fx har Chris MacDonald en aftale med sig selv om, at det ikke er til forhandling. Det gør, at han ikke skal forhandle med sig selv, om han skal på den cykeltur eller ej. Just gotta do it! 
  2. Forpligt dig. Det kan fx være en forpligtelse overfor andre, hvor man aftaler at cykle en tur sammen, så man ikke kun står til ansvar overfor sig selv. 
  3. Planlæg din cykeltur. Mennesker er ret unikt indrettet til at gøre ting dagligt, som er i skema. Vi sætter ikke engang spørgsmålstegn ved det. Fx at man afleverer sine børn på et bestemt tidspunkt hver dag eller møder på arbejde hver dag. Det samme kan man gøre med sin cykeltur.

Hack din hjerne

Hvis de tre gode råd til at komme op på cyklen ikke fungerer, så foreslår Chris MacDonald at hacke sin hjerne:  

– Vi har allerede været inde på nogle af vores gamle, evolutionære instinkter, som er møgirriterende. Fx at vi hellere vil ligge på sofaen, hvis vi ikke er jaget vildt. Men vi kan også bruge nogle af de her instinkter til en fordel. En af dem er, at det betyder enormt meget for vores motivation og hjerne at have succeser. Og jo flere gange vi har en succes, desto sværere er det at give slip på den, uddyber Chris MacDonald og fortsætter: 

– Hvis man gerne vil i gang med at cykle, så er det vigtigt at sætte et realistisk og supersimpelt mål. Vi skal ikke ned og melde os ind i fitnesscenteret og til en spinningstime. Det er et meget ambitiøst sted at starte. Sæt i stedet et mål om, at du i 10 dage vil cykle fem minutter i den ene retning fra dit hjem og fem minutter i den anden retning. Nogle vil sikkert sige: Jamen, det batter jo ikke noget, men det gør det. For nu er man i gang med at få en ’streak,’ som betyder at gøre det samme hver dag flere dage i træk. Og jo længere man har gjort det og haft en succes, desto større bliver motivationen til ikke at droppe det. Meget teknologi har bygget det ind at få en ’streak.’ Det er det, der gør os afhængig af forskellige spil og apps. På samme måde kan vi hacke vores hjerne til at blive afhængig af en cykeltur.

Hvis du endnu ikke er kommet op af sofaen, er det helt forståeligt. Men måske du kunne udfordre din kollega til, hvem der kan få den længste ’streak’ på cyklen og hacke din hjerne til at komme op på cyklen og ud i det blå. 

Følg ’Fra sofa til cykel’ her på Facebook og få flere gode tips til at komme op på cyklen