Er din stilling muskel- og skeletbesværlig?

Dårlige arbejdsstillinger er i top fem over af de mest alvorlige arbejdsmiljøproblemer blandt medlemmerne af Dansk Metal.

55 % af medlemmerne oplever besværlige arbejdsstillinger i deres arbejde. Det viser en stor undersøgelse af arbejdsmiljøet i Dansk Metal fra 2021, hvor 3.004 medlemmer af Dansk Metal har svaret.

Dårlige arbejdsstillinger er en af de store syndere, når det kommer til muskel- og skeletbesvær. Regningen kommer ofte som ømhed eller smerter i ryg, nakke, skuldre og arme. Nogle gange kan arbejde i skæve stillinger også sætte sig i benene.

Det kan være svært at vurdere, hvor ømhed og smerter stammer fra. Ømhed og smerter er formentlig noget, der er udløst af dit arbejde, hvis du oplever, at de går væk efter et par ugers ferie.

Både medarbejder og arbejdsgiver har interesse i at gøre arbejdet så skånsomt som muligt. Et dumt vrid eller et hurtigt snuptag kan koste sygedage, eller i værste fald, førligheden og arbejdsevnen. Derfor er der al mulig grund til at hjælpe hinanden med at minimere de dårlige arbejdsstillinger.

Er din arbejdsstilling besværlig?

73 % arbejder foroverbøjet
68 % arbejder på knæ
47 % arbejder med armene over skulderhøjde

Kilde: Arbejdsmiljøundersøgelse foretaget blandt 3.004 medlemmer af Dansk Metal.

Arbejde med foroverbøjet ryg

🚫 Undgå helst at arbejde foroverbøjet. Brug fx værktøj, så du kan stå ret op i stedet
✔️ Støt med din frie arm eller kroppen, det aflaster ryggen
✔️ Opdel arbejdet i korte intervaller

Arbejde på knæ eller i hug-stilling

🚫 Undgå hugsiddende, knælende og knæliggende arbejde mest muligt
✔️ Løft emnet op i god arbejdshøjde, hvis muligt
✔️ Planlæg, variér og rotér med andre opgaver
✔️ Sæt dig på en skammel eller lignende
✔️Brug altid knæpuder eller andet knæværn, hvis en opgave kræver, at du ligger på knæ

Arbejde med armene over skulderhøjde

🚫 Undgå helst at arbejde med armene over skulderhøjde og bagoverbøjet hoved
✔️ Hvis arbejdet ikke kan undgås, så planlæg arbejdet, så du gør det så kort tid som muligt
✔️ Brug redskaber som forlængere, så hænderne kan holdes under skulderhøjde
✔️ Brug en platform til at komme i god arbejdshøjde
✔️ Aflast dine armes vægt ved at støtte mod emnet, du arbejder ved


Risikofaktorer

Det er ikke kun din løfteteknik, der har indflydelse på, om dit arbejde sætter sig i kroppen på dig. Dine rammer og kravene til fx tempo kan sammen føre til stress og opsamlet træthed i kroppen, der øger risikoen for at få muskel- og skeletbesvær.

Løft og arbejdsstillinger kan omfatte:
- Løft – især ved bøjning og vrid af kroppen
- Arbejde i højt tempo
- Ubekvemme og statiske kropsholdninger
- Vedvarende eller siddende arbejde i samme stilling

Dine rammer kan omfatte:
- Høje arbejdsmæssige krav og tempo
- Lang arbejdstid eller skifteholdsarbejde
- Lav jobtilfredshed

Dine egne risikofaktorer kan være:
- Sygehistorie
- Fysiske evner
- Livsstil og vaner som rygning og mangel på motion

Kilde: Det europæiske Arbejdsmiljøagentur