Guide: Gode løfteregler

Det er koldt udenfor og tid til hjulskift. Tunge løft kan koste sygemeldinger, nedsat arbejdshastighed og nedslidning. Her får du gode råd til det korrekte hjulskift.

​Hjulskiftesæsonen er i fuld gang. Derfor skal du løfte med omtanke. En enkelt hjulskift skader ikke, hvis du løfter ordentligt. Men Arbejdstilsynet har fastsat maksimale grænser for tunge løft. Der er også opsat retningslinjer for, hvor meget du må løfte per dag.

  • Løfter du helt tæt ved kroppen må du max løfte 50 kilo per løft og max 10 tons om dagen.
  • Løfter du underarmsafstand er reglerne skrappere. Du må løfte 30 kilo per løft og ikke mere end 6 tons om dagen.
  • Hvis løftet foregår langt fra kroppen, må du kun løfte 15 kilo per løft og allerhøjst 3 tons om dagen.

Du skal gøre alt hvad du kan for kun at løfte tæt på kroppen. Det er det mest skånsomme.

Brug en hjulløfter

Du må ikke løfte hjul over 11 kilo gentagne gange dagligt. Brug en hjulløfter i stedet.

Brug hjulløfteren til af- og påmontering af hjul.

Løft hjulet til den rette højde, skub hjulløfteren med hjul tæt på og finjustér hjulets position med den ene hånd, mens den anden støtter hjulet.

Brug også hjulløfteren til og fra reolopbevaring.

Flyt hjul med trolley

Når du flytter hjul på en trolley eller hjultransporter slipper du for at bære dem i armene.
Flyt aldrig hjul mere end 20 meter med muskelkraft. Og slet ikke på trapper. Det er forbudt.

Tænk dig om - ellers får du skader
Arbejde med og flytning af dæk er årsag til mange anmeldte skader til Arbejdstilsynet. Enten opstår skaderne som pludselige løfteskader eller som nedslidningsskader.
Hvis du ikke bruger eller har adgang til hjælpemidler som hjulløfter og trolley er der risiko for ryg-, skulder- og knæskader. Løft er belastende for kroppen i sig selv, men belastningen forøges, hvis løftene foretages i akavede arbejdsstillinger, fx med bøjet ryg, med løftede arme, med lang rækkeafstand eller fra lave- og høje løftehøjder.