Guide: Gode løfteregler

Det er koldt udenfor og tid til hjulskift. Tunge løft kan koste sygemeldinger, nedsat arbejdshastighed og nedslidning. Her får du gode råd til det korrekte hjulskift.

​Hjulskiftesæsonen er i fuld gang. Derfor skal du løfte med omtanke. En enkelt hjulskift skader ikke, hvis du løfter ordentligt. Men et enkelt forkert eller for tungt løft kan også være dét, der giver en skade.

Kend altid vægten på det/de dæk, du skal løfte. Så ved du, hvordan du skal håndtere løftet.

Arbejdstilsynet har fastsat maksimale grænser for tunge løft. Der er også opsat retningslinjer for, hvor meget du må løfte per dag.

  • Løfter du helt tæt ved kroppen (mindre end en underarms afstand), må du max løfte 50 kg per løft og max 10 tons om dagen. Sørg altid for at løfte så tæt på kroppen, som muligt.
  • Løfter du i en underarms afstand, er reglerne skrappere. Du må løfte 30 kg per løft og ikke mere end 6 tons om dagen.
  • Hvis løftet foregår langt fra kroppen, må du kun løfte 15 kg per løft og allerhøjst 3 tons om dagen.

Du skal gøre alt, hvad du kan for kun at løfte tæt på kroppen. Det er det mest skånsomme.

Mange løft kan undgås, hvis værkstedet er indrettet godt. Der er mange gode hjælpemidler, og de behøver ikke nødvendigvis at være dyre. Kontakt en leverandør eller en arbejdsmiljørådgiver og få hjælp til indretning af værkstedet.

Brug en hjulløfter

Du må ikke løfte hjul over 11 kg gentagne gange dagligt. Brug en hjulløfter i stedet.

Brug hjulløfteren til af- og påmontering af hjul.

Løft hjulet til den rette højde, skub hjulløfteren med hjul tæt på og finjustér hjulets position med den ene hånd, mens den anden støtter hjulet.

Brug også hjulløfteren til og fra reolopbevaring.

Flyt hjul med trolley

Når du flytter hjul på en trolley eller hjultransporter, slipper du for at bære dem i armene.
Flyt aldrig hjul mere end 20 meter med muskelkraft. Og slet ikke på trapper. Det er forbudt.

Tænk dig om - ellers får du skader
Arbejde med og flytning af dæk er årsag til mange anmeldte skader til Arbejdstilsynet. Enten opstår skaderne som pludselige løfteskader eller som nedslidningsskader.
Hvis du ikke bruger eller har adgang til hjælpemidler som hjulløfter og trolley, er der risiko for ryg-, skulder- og knæskader. Løft er belastende for kroppen i sig selv, men belastningen forøges, hvis løftene foretages i akavede arbejdsstillinger, fx med bøjet ryg, med løftede arme, med lang rækkeafstand eller fra lave- og høje løftehøjder.