Ris eller rødbeder

Bevæger du dig meget? Sidder du meget ned? Din madpakke skal følge med.

​Du kan godt være sund uden at skulle leve af blendet broccoli, men din frokost skal passe til dit arbejde.
Ernæringsekspert Umahro Cadogan giver enkle råd til hverdagens madpakke.

Den fysisk aktive

Bevæger du dig meget i løbet af en arbejdsdag og bruger mange kræfter?

Så har du brug for energi fra kulhydrater. De kan komme fra groft brød, pasta, kartofler, ris og bønner.

Man holder mæthedsfornemmelsen længere, hvis man samtidig får rigeligt med protein. Og når man har et fysisk hårdt arbejde, bruger man også protein til bindevæv og muskelvækst.

Hvis man ikke får nok protein, får man svært ved at vedligeholde brusk og sener, så derfor bør man få protein til alle måltider. Få det fra kød, fisk, rogn, æg, hytteost eller rejer.

Den stillesiddende

Sidder du meget ned foran en computer i løbet af dagen?

Så omsætter du mindre energi, end hvis du har et job, hvor du er meget fysisk aktiv. Det betyder, at du har brug for færre kalorier.

Og, fordi du ikke bevæger dig, får du let sukkertrang, føler dig sulten eller meget træt. De symptomer er der mange, der forsøger at fikse med koffein eller sukker. Men det er en skidt idé.

Dem, der sidder meget foran pc’en, skal primært leve af grøntsager som for eksempel kål, gulerødder, rødbeder eller knoldselleri og proteiner fra æg, fisk, skaldyr, rogn, fjerkræ eller kød. Det får dig til at føle dig mæt længere. Samtidig får du meget mere energi til at udføre dit arbejde