Styrk din sundhed med små ændringer

Her får du nogle små og lette tips til at styrke din sundhed og få mere overskud i hverdagen. En halv times bevægelse om dagen kan gøre en forskel.

 

Kender du til at mangle overskud i hverdagen? At have hovedpine og måske have lidt for mange kilo at slæbe på?

Så er du bestemt ikke den eneste. Din krops tilstand betyder utroligt meget for, hvordan du har det og din følelse af overskud. 

Heldigvis kan du med helt små ændringer gøre en kæmpe forskel for din krop. Og det smitter også af på dit humør og din energi.

Flere undersøgelser peger på, at fysisk aktivitet giver færre sygedage og bedre trivsel.

Bare en halv times motion om dagen kan faktisk mindske risikoen for langtidssygemelding. Og du kan godt splitte den halve time op. Det vigtige er, at du får pulsen op og hjertet til at pumpe.

 

Brug benene og gå

Du taber dig (alle skridt tæller). Du kan forbrænde ca. 300 kalorier på en time, hvis du går i rask tempo.

Det er godt for hjerte, muskler, blodtryk og kolesteroltal.

Tag trapperne i stedet for elevatoren.

Det kræver kun et par gode sko for at gå.

Gåture kan let flettes ind i hverdagen.

Hør musik, podcast eller tag en sludder i telefonen.

Du får frisk luft.

Hop på cyklen

Du kan bruge cyklen som transportmiddel.

Det er billigere end bilen.

Du får gratis motion OG får transporttiden overstået.

Du taber dig. Du forbrænder ca. 200-350 kalorier i timen ved rolig pendler-cykling.

Du undgår trafikkøer.

Du får frisk luft.

Mænd lever i gennemsnit  fem år kortere end kvinder. Personer med kort uddannelse lever op til 13 år kortere end personer med lang uddannelse.

Denne ulighed i sundhed vil Dansk Metal gøre noget ved, og derfor arbejder vi med at forbedre mænds sundhed.

For Dansk Metal handler sundhed ikke om flade maver eller store overarme, men om at trives fysisk, psykisk og socialt – på arbejdspladsen og generelt.

Hvert år i uge 24 er Mænds Sundhedsuge, og i den anledning sætter vi i Dansk Metal også fokus på sundhed.

 

VIGTIGT: Nogle ting kan du ikke motionere eller quick-fixe dig ud af. Sørg for at gå til lægen, hvis du har gener eller smerter. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Og så er du altid velkommen til at tage fat i Dansk Metal, hvis du oplever problemer på jobbet, eller hvis du og kollegerne kæmper med trivslen.

 

De trælse tal

  • Flere mænd end kvinder dør af COVID-19, og flere mænd end kvinder bliver smittet.
  • Mænd har 75 pct. højere dødelighed af diabetes end kvinder.
  • Mænd har 50 pct. højere dødelighed af hjertesygdomme end kvinder.
  • Mænd har 34 pct. højere dødelighed af kræft end kvinder.
  • Mænd venter for lang tid med at gå til lægen – derfor når sygdomme og lidelser at blive mere alvorlige og sværere at behandle.
    Kilde: Alle tal fra Forum for Mænds Sundhed.