Arbejdspladsvurdering - APV

APV - sådan foregår det

Få styr på arbejdsmiljøet

heroImage

Få styr på arbejdsmiljøet med en APV

Arbejdspladsvurdering, den såkaldte APV, er jeres redskab til at få styr på arbejdsmiljøet. APV handler om at kortlægge jeres arbejdsmiljø, og pege på de områder, hvor der er behov for en indsats. Og lægge en plan for, hvordan I vil forbedre arbejdsmiljøet på disse områder.

Der skal laves en APV, inden virksomheden går i gang med noget nyt, fx indfører nye maskiner eller bygger om.

Brug APV til at finde ud af: 

  • Om I har problemer med arbejdsmiljøet
  • Hvor problemerne eventuelt er
  • Hvordan I løser problemerne
  • Hvem der har ansvaret for, at de bliver løst
  • Hvornår I skal tjekke, at løsningerne virker.

Alle virksomheder skal lave APV

Virksomheder med ansatte skal lave APV, også små virksomheder uden arbejdsmiljørepræsentant. Her skal medarbejderne deltage i APV-arbejdet, på samme måde som arbejdsmiljøorganisationen på større virksomheder.

Arbejdsmiljørepræsentantens indflydelse

Arbejdsmiljøgruppen skal inddrages i hele processen, både planlægning, gennemførelse, opfølgning og revision af APV’en. Og arbejdsmiljøgrupperne skal deltage i arbejdet med at lave APV for deres eget område.

Ledelsens ansvar

Det er virksomhedens ledelse der har ansvaret for at der udarbejdes en APV. Arbejdsgiveren må selv bestemme, hvem der laver den.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til Dansk Metal og få en snak med en af vores medarbejdere.

3363 2000

Mandag-torsdag: 08.30-17.00
Fredag: 08.30-14.00

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os eller bestille en opringning. Se vores kontaktmuligheder.