Arbejdsmiljørepræsentant

Dine opgaver og rettigheder

Din ret som arbejdsmiljørepræsentant

heroImage

Din opgaver som arbejdsmiljørepræsentant

Både ledelsen og dine kolleger skal hjælpe til for at din indsats for arbejdsmiljøet skal give resultater.

I nogle virksomheder fungerer samarbejdet fint, men på andre kræver det en
målrettet og vedvarende indsats.

Du skal have opbakning fra kollegerne, og du skal samarbejde med jeres tillidsrepræsentant. 

Arbejdsmiljørepræsentanten skal:

  • Kontrollere, at arbejdsmiljøet er i orden
  • Give arbejdslederen oplysninger om fejl og mangler
  • Deltage i undersøgelser af arbejdsulykker og tilløb til ulykker
  • Indsamle oplysninger fra kollegerne om deres arbejdsmiljøproblemer
  • Finde løsninger sammen med arbejdslederen
  • Følge op på, at aftaler med ledelsen om arbejdsmiljøet bliver overholdt.

Regler om arbejdsmiljørepræsentantens opgaver

Du skal forhindre skader

  • kontroller at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
  • kontroller at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion
  • imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer
  • understøt at arbejdet i virksomheden udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. 

Hvor står det?

  •  Arbejdstilsynets bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde §§ 31 og 32

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til Dansk Metal og få en snak med en af vores medarbejdere.

3363 2000

Mandag-torsdag: 08.30-17.00
Fredag: 08.30-14.00

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os eller bestille en opringning. Se vores kontaktmuligheder.