Arbejdsmiljørepræsentant

Rolle og indflydelse

Arbejdsmiljørepræsentanten arbejder sammen med ledelsen for at identificere og løse problemer, der kan påvirke det fysiske og psykiske helbred. Læs om AMRs opgaver, valg og rettigheder

heroImage

Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?

En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er en kollega, som medarbejderne har valgt til at arbejde for et sikkert og godt arbejdsmiljø

AMRs opgaver

  • Kontrollerer, at arbejdsmiljøet er i orden
  • Giver ledelsen oplysninger om fejl og mangler
  • Undersøger arbejdsulykker og tilløb til ulykker
  • Indsamler oplysninger fra kollegerne om deres arbejdsmiljøproblemer
  • Finder løsninger sammen med ledelsen og følger op på aftaler.

Både ledelsen og medarbejdere skal hjælpe til, så AMRs indsats for arbejdsmiljøet skal give resultater.

I nogle virksomheder fungerer samarbejdet fint, men på andre kræver det en
målrettet og vedvarende indsats.

AMR skal have opbakning fra kollegerne og arbejde tæt sammen med tillidsrepræsentanten. 

Derfor skal AMR have indflydelse

Er du AMR, så er du med til at sikre, at virksomheden får løst de alvorligste arbejdsmiljøproblemer, at løsningerne er praktisk anvendelige og at lappeløsninger undgås.

Midlet er ordentlig forebyggelse og god rådgivning. Det er billigst at forebygge dårligt arbejdsmiljø, så længe planerne ligger på skrivebordet. Virksomheden skal være opmærksom på arbejdsmiljøet, allerede inden den køber nye maskiner og værktøj, flytter rundt på maskinerne eller påtager sig nye større opgaver.

Hvad siger reglerne om indflydelse?

Arbejdsgiveren skal give medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen mulighed til at deltage i planlægning af arbejdet og arbejdspladsens indretning.

Arbejdsmiljøorganisationen høres ved planlægning og indførelse af ny teknologi, herunder om konsekvenser for arbejdsmiljøet ved valg af udstyr, personlige værnemidler og tekniske hjælpemidler m.v.

Hvor står det?

  • Lov om arbejdsmiljø § 8
  • Arbejdstilsynets bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning § 8
  • Arbejdstilsynets bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed § 5.
Spørgsmålstegn

Sådan forebygger du skader

  • Kontrollér at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
  • Kontrollér at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion
  • Imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer
  • Understøt at arbejdet i virksomheden udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. 

Hvor står det?

 Arbejdstilsynets bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde §§ 31 og 32

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til Dansk Metal og få en snak med en af vores medarbejdere.

3363 2000

Mandag-torsdag: 08.30-17.00
Fredag: 08.30-14.00

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os eller bestille en opringning. Se vores kontaktmuligheder.