Tillidsrepræsentant

Rolle og opgaver

Tillidsrepræsentanter (TR) spiller en central rolle på arbejdspladsen. Læs om TRs opgaver, valget og rettigheder

heroImage

Hvad laver en tillidsrepræsentant?

Tillidsrepræsentanten (TR) er en kollega, der taler medarbejdernes sag og arbejder sammen med ledelsen om at skabe en god og tryg arbejdsplads. TR vælges af medarbejderne på arbejdspladser med overenskomst. 

TRs opgaver

  • Sikrer et godt samarbejde og trivsel på arbejdspladsen
  • Taler på vegne af de organiserede medarbejdere
  • Indgår lokale aftaler med ledelsen
  • Forhandler løn lokalt
  • Giver ledelsen forslag og klager fra medarbejderne
  • Inddrages ved ansættelser og fyringer.

Tillidsrepræsentanten er altså både medarbejdernes talerør og en vigtig del af samarbejdet på arbejdspladsen.

Medlem og tillidsrepræsentant iført sikkerhedshjelme på et værft

Sådan bliver du tillidsrepræsentant

Vil du gerne være tillidsrepræsentant på din arbejdsplads? 

5 krav for at blive valgt:

  1. Du er fyldt 18 år
  2. Ansættelsen har varet mindst 9 måneder
  3. Der er mindst 4 ansatte på arbejdspladsen
  4. Over halvdelen af dine kollegaer stemmer på dig ved en skriftlig afstemning
  5. Virksomheden får besked skriftligt – senest 24 timer efter valget

Som tillidsrepræsentant er du med til at skabe en bedre arbejdsdag for både kollegaer og ledelse.

Er du TR i Dansk Metal?

Log ind på Mit Metal og se en liste over dine medlemmer og få værktøjer til fx lokal lønforhandling.


Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til Dansk Metal og få en snak med en af vores medarbejdere.

3363 2000

Mandag-torsdag: 08.30-17.00
Fredag: 08.30-14.00

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os eller bestille en opringning. Se vores kontaktmuligheder.