A-kassens nye rolle: Din jobsøgning bliver enklere

Bliver du ledig efter den 1. januar 2024, møder du ind til en ny virkelighed. Fremadrettet skal du som medlem kun være i kontakt med a-kassen i de første tre måneder og ikke pendle mellem samtaler i jobcenteret også. Noget som vi i Dansk Metal har kæmpet for længe.  Vi har nemlig vist, at det giver gladere medlemmer, der er hurtigere i nyt job, når vi får ansvaret.

Mere ansvar til a-kasserne. Så enkel var overskriften på den forsøgsordning, som Dansk Metal har været en del af sammen med otte andre a-kasser siden 2020. En ordning der med årsskiftet bliver permanent.

Nu behøver du kun have kontakt med a-kassen i de første tre måneder af din ledighed. En forfriskende ændring som betyder mindre bøvl og unødvendige møder. 

”Vi har gode erfaringer her i afdelingen. Vores medlemmer fortæller, at det har været et bedre og mindre forvirrende forløb. Før oplevede de, at de skulle møde op ét sted den ene dag og den næste dag et nyt sted. Og de følte egentligt, at det var for at tale om stort set det samme, ” siger Lotte Kaae Nielsen. Hun sidder i afdelingens a-kassen og er dagligt i kontakt med medlemmer.

Nu skal vi snakke job

Med a-kassens nye rolle, skal det i højere grad handle om at hjælpe mod et job, ikke om at jonglere regler. Tidligere var der ellers rådighedssamtaler for alle ledige med faste intervaller. En slags torskegilde for jobsøgende. De forsvinder som fast punkt, så tiden kan bruges bedre. 

”Det gør, at vi kan fokusere på at hjælpe frem for at kontrollere. Vi tror faktisk på, at vores medlemmer godt selv kan sætte sig ind i formalia og regler i de breve, de allerede får. Så kan vi i stedet bruge vores tid sammen på at snakke om relevante job og muligheder,” siger Lotte Kaae Nielsen.

Og det ser ud til at virke. Evalueringen af forsøgsordningen viser, at vi får vores medlemmer hurtigere i job. 

”Vi har en klar overbevisning om, at vi hjælper dem ud i beskæftigelse hurtigere, fordi vores tilbud er rettet mod medlemmernes faglighed. Det skal være relevant for medlemmet, og ikke fordi der skal sættes et flueben. Det skal kort sagt give mening.”

”Og vi har gode muligheder for at hjælpe. Vi kender området og møder virksomhederne lokalt. Derudover har vi også et styrket samarbejde med 10 faglige organisationer, som giver os adgang til jobs på tværs af brancher og jobs. Det er dejligt at se, at det virker og nytter, det vi gør i hverdagen.” 

En sejr

For Dansk Metal er det en sejr, at vi har tilkæmpet os et større ansvar for vores egne medlemmer. Det er en god start. Vi mener dog, at a-kassen skal have ansvaret i hele ledighedsperioden. Men for nu glæder vi os over, at det går den rigtige vej. At fokus flyttes fra kontrol over mod beskæftigelse. Fra systemet til den enkelte. 

Del indholdet

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Ring til Metal Midt-Vestjælland og få en snak.

5852 1342

Telefontider:

Mandag: 9.00 - 12.45 og 13.15 - 16.00
Tirsdag: 9.00 - 12.45 og 13.15 - 16.00
Onsdag: 9.00 - 12.45 og 13.15 - 16.00
Torsdag: 9.00 - 12.45 og 13.15 - 16.00
Fredag: 9.00 - 12.30

Du kan også skrive til: midtvestsjaelland@danskmetal.dk
Sikker e-mail: sik-midtsjaelland@danskmetal.dk