Fregat i vand med teksten "Danske fregatter bygget i Danmark".

Styrk dansk fregatbyggeri

Byg dansk sikkerhed med danske kompetencer

Dansk Metal og Dansk Industri arbejder for, at kommende fregatter og skibsprojekter bliver designet og bygget af danske konsortier i Danmark. Det vil skabe danske arbejdspladser, styrke vores forsyningssikkerhed og gøre Danmark til en stærkere del af Europas maritime forsvar.


Med de rette langsigtede politiske beslutninger og investeringer kan Danmark blive en international hub for skibsbygning, drone- og robotteknologi samt avancerede sikkerhedsløsninger. Men det kræver politisk vilje, og det kræver, at vi tør prioritere danske løsninger, hvor det giver mening.


Tre gode grunde til at styrke fregatbyggeri i Danmark

  1. Forsyningssikkerhed og europæisk robusthed
    Egen skibsproduktion styrker Danmarks forsyningssikkerhed i en usikker tid og gør os til en aktiv bidragyder til Europas forsvarsindustrielle kapacitet. Den stigende efterspørgsel på forsvarsmateriel i Europa presser priserne op, mens produktionskapaciteten ikke kan følge med. Derfor kan nye produktionsmuligheder i Danmark være en strategisk fordel for både os og vores allierede.

  2. Forsvarsmilliarder skal også give danske arbejdspladser
    Danmark investerer over 350 mia. kr. i Forsvaret. Mange af skattekronerne er vi nødt til at bruge på nyt materiel fra udlandet. Men mest muligt af den massive investering skal gøres til en motor for vækst, innovation og arbejdspladser herhjemme. Det kræver, at vi styrker et langsigtet strategisk samarbejde mellem Forsvaret og industrien.

  3. Et hav af maritime kompetencer
    Danmark har allerede en solid maritim industri, en mobil arbejdsstyrke og et stærkt uddannelsessystem. Vores styrke er ikke at bygge kampvogne, kampfly eller kanoner. Vi har til gengæld kompetencer inden for flere dele af skibsbyggeri og ny teknologi. Det skal vi udnytte eventuelt i samarbejde med internationale konsortier.

Fakta om dansk fregatbyggeri

Danmark har stærke maritime kompetencer og et solidt industrielt grundlag. Fregatbyggeri herhjemme kan skabe danske arbejdspladser, styrke forsyningssikkerheden og bidrage til Europas maritime kapacitet.

Styrket dansk kapacitet

Det Nationale Partnerskab for det maritime område (2024) anbefaler at øge dansk skibsbygningskapacitet gennem seriel produktion i samarbejde med eksisterende værfter. En langsigtet plan på 20–25 år vil gøre private investeringer attraktive.

Den danske forsvarsindustrielle strategi (2021) peger på, at samarbejde mellem Forsvaret og industrien er afgørende for at bevare maritime kompetencer og mindske afhængigheden af udenlandske leverandører.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE, 2025) vurderer, at byggeri af seks fregatter til 13 mia. kr. kan skabe op mod 9.000 årsværk, heraf 7.500 i industrien. Dette er uden at medtage fremtidige produktivitetsgevinster, der kan komme med den igangværende etablering af Center for Large Structure Production på Odense Havn og som er anvist af det Nationale Partnerskab for det maritime område.

Danmark har et stort potentiale for at genoplive skrogproduktionen. De nye faciliteter hos Syddansk Universitet (SDU) – Large Structure Production (LSP) – giver mulighed for at afprøve modulære produktionsmetoder på nye måder. Det kan få betydning for fremtidens skibsbygning og inspirere til modulære løsninger i den militære maritime sektor.

LSP undersøger, hvordan automatisering, robotteknologi og digitale tvillinger kan gøre skrogproduktionen i Danmark mere effektiv. Målet er at styrke dansk kompetence og reducere behovet for produktion i udlandet.

  • 36.000 beskæftigede i den maritime industri i 2021 (COWI, 2022)
  • 9.000 årsværk ved byggeri af seks fregatter til 13 mia. kr. (AE, 2025)

Opretholdelse af disse kompetencer kræver løbende opgaver, hvis den danske forsvarsindustri skal kunne opretholde en effektiv forsyningsrolle over for Forsvaret. Det er derfor centralt, at der værnes om nationale kritiske maritime kompetencer, så vi øger vores forsyningssikkerhed og mindsker afhængigheden af udenlandske maritime leverancer.


Dansk skibsbygning som styrkeposition

Ifølge Erhvervslivets Tænketank (Axcel Future, 2023) anvender lande som Frankrig, Tyskland og Sverige i højere grad egne leverandører til forsvarsmateriel. Danmark har potentiale til at gøre skibsbygning til en ny styrkeposition.

Bag om tallene

Det Nationale Partnerskab for det maritime område (2024)

Den danske forsvarsindustrielle strategi (2021)

Erhvervslivets Tænketank (Axcel Future, 2023)

COWI-rapporten, “Beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark 2022”

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE, 2025)